kartoflavour

Pięknie jest! Patrz…jak pieknie :)

Gorenjska regija – Górna Kraina – Upper Carniola Region (Słowenia / Slovenia) – part II

Kolejnego dnia rano ładnie się przejaśniło i pojechaliśmy do wąwozu Vintgar, oddalonego zaledwie 4km od centrum. Na miejscu zmierzyliśmy się  z dwiema dużymi grupami turystów. Nasze dywagacje na temat sprzętu w podroży.

okolice Bled

trasa piesza z Bled do wąwozu Vintgar

Takie widoki zapamiętuje się na zawsze, ten wąwóz był drugim, tak imponującym, który widzieliśmy w ostatnim czasie, pierwszy odwiedziliśmy w Garmisch-Partenkirchen, o czym można przeczytać w tym poście.

Czas ruszyć dalej w drogę, chcemy odwiedzić jeszcze jeden wąwóz w Tolminie, dlatego zdecydowaliśmy, że przejedziemy przełęcz Vršič (zielony).

UWAGA! informacja dla kierowców, proponuję zrezygnować z tego kursu, jeżeli Wasze umiejętności są niewystarczające lub jeżeli Wasz samochód jest w słabym stanie technicznym, nawet nie próbujcie! Z tej trasy nie ma odwrotu! Trzeba wjechać prawie na samą górę (1611m n.p.m.), żeby móc zawrócić na dół. Jeżeli macie umiejętności, Wasz samochód da radę, zacznijcie trasę od strony Jasienice w stronę Bovec. Inaczej powodzenia i krzyżyk na drogę. Nie chce nikogo przestraszyć, a przestrzec. Trasa jest bardzo wąska, do mniej więcej 3/4 wysokości jest ładnie odnowiona i zabezpieczona, w odległości 1/3 od szczytu jest hardcore. Nawierzchnia jest w kiepskim stanie, barierki ochronne są połamane i ledwo trzymają się krawędzi drogi, w niektórych miejscach osunęły się. Mieliśmy to szczęście, że na tym odcinku nie spotkaliśmy nikogo zjeżdżającego w dół i jakoś z perspektywy czasu wydaje nam się, że dużo łatwiej było piąć się w górę na tym odcinku niż nim zjeżdżać. Kąt nachylenia sięga, nie przesadzając, 50°, a może nawet więcej. Dlaczego to piszę?, a dlatego żeby ochronić przed zawałem osoby, które nie wyczytają tego ostrzeżenia w żadnym przewodniku. Nasz LonelyPlanet piał z zachwytu jak tam pięknie i nic poza tym. Fakt pięknie, ale równie niebezpiecznie. Trasa po oblodzeniach jest zamknięta! Radzę wjeżdżać od strony Jesenice, bo druga strona góry, to już inna bajka, jest o wiele szersza, nowa nawierzchnia, dobrze zabezpieczona i jest wiele wysepek na poboczu. Zjeżdża się miło i bez strachu, z dziwnym uczuciem ulgi. Żałujemy, że na tym trudnym odcinku nie robiliśmy zdjęć, ale byliśmy tak bardzo skupieni na drodze, że kompletnie zapomnieliśmy o aparacie. Film autorstwa Bjoern Pohl’a, który pokazuje zjazd ze szczytu w stronę Bovec (czyli wersja light), przez chwilę widać też, co się dzieje na samej górze.

przełęcz Vršič

punkt widokowy przełęcz Vršič

Slovenia_Panorama11_1

photo thanks to wikipedia

fragment trasy przełęcz Vršič

Wiele mieliśmy wrażeń po drodze, zobaczyliśmy milion niezapomnianych widoków, a to dopiero drugi dzień podroży. Udało nam się dotrzeć do Bovec, ale zbyt późno by zobaczyć drugi na liście wąwóz. Szybka decyzja i ruszyliśmy do Idriji, tam przenocowaliśmy by kolejnego dnia zwiedzić kopalnię rtęci i zasmakować Idrijskich pierożków. Trasa nie traci na urodzie nic a nic, biegnie wzdłuż rzeki Soča, rzeźbi białe skały błękitną wodą. Super destynacja, dziesiątki firm oferują rafting, canoeing, kayaking itp. Polecam!

Zapraszam do komentowania i odwiedzenia pozostałych postów, a także pierwszej części postu z Gorenjska regija.

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

PRAWA AUTORSKIE / Copy wrights

Zgodnie z ust. z dn. 4.02.1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wszystkie fotografie umieszczone w tym blogu stanowią moją własność. Kopiowanie i rozpowszechnianie ich w jakiejkolwiek formie, bez mojej zgody, jest zabronione. Przypisanie sobie autorstwa całości lub części cudzej pracy, jej deformacja lub edycja bez zezwolenia autora podlega karze grzywny, ograniczeniu wolności lub pozbawieniu wolności do 3 lat.